Risotto alle Vongole



A mai receptem igazán közel áll a szívemhez... Bármilyen furcsa, számomra a karácsony hangulatát idézi… Az olasz karácsonyokét… Ez abból fakad, hogy nagy katolikus vallásúak lévén az olaszok az ünnepi böjt alatt, egészen advent kezdetétől 24-e éjfélig nem esznek húst. Elvileg… Itthon, mi akik a katolikus vallást gyakoroljuk nem igazán tartjuk be a hús fogyasztására, illetve NEM fogyasztására vonatkozó vallási "szankciókat", sőt igaz hívő létükre az olaszok sem (legalábbis ahol én laktam, nem volt jellemző)… Bár  igyekeznek tartani magukat, olyannyira, hogy az ezüstvasárnapot követően talán el is kezdik böjtöt, vagy végig sunnyognak, majd 24-én este büszkén és szívesen lemondanak a húsról a tengeri herkentyűk javára… :) 
Ezen az estén még sok-sok másik, általunk is jól ismert étel/fogás kerül az olasz családok ünnepi asztalára, mint például a panettone, a lazac tatár vagy az olíva olajon fokhagymával, chilivel párolt homár…

Ugyan sokan óckodnak a risotto készítésétől, én mégis arra buzdítok mindenkit, hogy próbálja meg, és a kezdeti nehézségek után zsebelje be az elismeréseket! Kétségtelen, hogy először is szükségünk van egy jó receptre, aztán a magunkba vetett hitünkre. 
Ki tudja, miért (...), bennem is él egyfajta félelem a risotto készítésével kapcsolatban, pedig van egy eredeti, házi, bejáratott, tehát megbízható receptem. Többször készítettem már, s szerencsére kudarc nélkül, és vitathatatlanul van némi rutinom a konyhában, azaz az olasz konyhában!!! 
Hála a Rivodutriban és főként a "cucina"-ban töltött időnek!!!! 
A recept 1 liter folyadékot, azaz húslevest és 300 gr rizst (lehetőleg risotto-nak valót) ír elő, ahogy írtam eddig még egyszer sem csalódtam. Mire a húslé teljesen elpárolog, pontosan addigra...tökéletesen megfő a rizs.

Hozzávalók:
500 gr kagyló, 1 kisebb hagyma, 3 gerezd fokhagyma, 1 dl száraz fehér bor, 1 doboz polpa di pomodoro, 1 csokor petrezselyem , 300 gr rizs, 1 liter húsleves, 1 evőkanál vaj, olíva olaj, 1 chili paprika, só, bors.

1.Először a kagylót készítettem el. A kagylókat alaposan, kefével, hideg, folyó víz alatt megtisztítottam, megszabadítottam a „szakálluktól”. A hagymát nagyon apróra vágtam. Olíva olajon üvegesre pároltam, félidőben hozzáadtam a zúzott fokhagymát és a felkarikázott, kimagozott chilit. Ezután jött a kagyló, majd a fehérbor. Hagytam, hogy a borból szépen elpárologjon az alkohol.
2.Így pároltam kb. 3-4 percig, amíg a kagylók kinyílnak (dobjuk ki amelyik nem nyílt ki!). Ezután hozzáadtam a polpa di pomodoro-t, pároltam még, majd jött hozzá a felvágott petrezselyem. Sóztam, borsoztam (a sóval bánjunk csínján, mert a rizst húslevessel főzzük, ami általában már ízesített/valamelyest sós). Készre pároltam, végül lehúztam a tűzről.
2.A rizst egy másik, lehetőleg teflon bevonatú edényben, vagy egy nagyobb serpenyőben, annyi olíva olajon, hogy jól megszívja magát (figyelem ne essünk túlzásokba, mert végül a kész étel csapni való lesz…), alacsony hőfokon elkezdtem pirítani. Ezt körülbelül addig tettem amíg az összes rizsszem kifehéredett, néhány perc. Felöntöttem a húsleves felével, s így szorgos kevergetés, odafigyelés mellett elkezdtem főzni. Ahogy a húsleves elpárolgott, illetve a rizs megdagadt, decinként adagoltam hozzá a folyadék másik felét, no és fáradhatatlanul kevergettem, le ne égjen.
3.Mire az összes lé elpárolgott, a risotto elnyerte megfelelő állagát, a rizs megfőtt. Hozzáadtam az evőkanál vajat, hagytam, hogy átjárja rizst, az felszívja a vajat. Majd egy megfelelő méretű lábasba helyezve a rizst és a kagylós „szószt” összekevertem, így együtt, még egyszer összemelegítettem és jól elkevertem, hogy a rizs átvegye azt az ízletes, ínycsiklandó tengeri ízt! Ha szükséges, a legvégén még borssal, esetleg sóval ízesítsük. - Eat'aliano


2 megjegyzés:

Related Posts with Thumbnails